Nowości  Statki  Porty  Stocznie  Armatorzy  Marynarze  Akweny    
 


MarynarkaHandlowa.pl > Przemysł stoczniowy zdominowany przez Azję

2013-12-29 Przemysł stoczniowy zdominowany przez Azję

Chiny, Korea Południowa i Japonia - te trzy azjatyckie państwa w 2012 roku wybudowały aż 93% całej światowej produkcji statków handlowych.

Opublikowany raport "The Shipbuilding Market" pokazuje, że liderem w budowie statków są Chiny. W 2012 roku miały one już 45% udziału w światowym przemyśle stoczniowym. Korea Południowa jest na miejscu drugim z udziałem w rynku 29% i Japonia z 19%.

W 2012 roku zostało zamówionych w sumie 852 statków o łącznym tonażu 9 mln DWT. Oznacza to spory spadek w porównaniu do roku wcześniej - w 2011 roku zamówiono budowę 1 375 statków o tonażu 89 mln DWT oraz przeciętnej z przed kryzysem z lat 2003?2008, która wynosiła 140 mln DWT.

Kryzys ekonomiczny powoduje nie tylko drastyczny spadek liczby zamówień na nowe statki, ale także spadek cen statków o 5-10%. Z powodu braku zamówień wiele stoczni na całym świecie także zakończyło swoją działalność. Budowa nowych statków konkurowała także z dostępnymi do kupienia używanymi statkami.


Spadająca liczba zamówień w ostatnich latach 2012 roku (grafika: raport "The Shipbuilding Market")

Chiny i Japonia budują głównie masowce. Korea Południowa ma znacznie większy udział w budowie tankowców i zbiornikowców oraz kontenerowców. Ponadto Japonia wytwarza statki specjalistyczne - np. samochodowce.

Dla porównania europejskie stocznie miału łącznie udział w wysokości zaledwie 1%.


Liczba zamówień w europejskich stoczniach na koniec 2012 roku (grafika: raport "The Shipbuilding Market")

MarynarkaHandlowa.pl na serwisach społecznościowych: